Torah and Jewish Idea > Torah and Jewish Idea
Pinchas IS Elijah
muman613:
--- Quote from: Kahane-Was-Right BT on April 15, 2011, 05:27:23 PM ---How do you know? How can anyone possibly know that?
--- End quote ---
Of course I don't know. I just believe that many people who we consider zealots to have ulterior motives.
Obviously Moshiach will be a zealot, may he come soon...
edu:
I hold by the view that Eliyahu was a descendant of the tribe of Binyamin (Benjamin)
אליהו רבה (איש שלום) פרשה יח
פעם אחת היו רבותינו (וחכמים) יושבים ואומרים [מהיכן אליהו בא], מהן היו אומרים מזרעה של רחל, ומהן היו אומרים מזרעה של לאה, עד שהן יושבין ואומרים בא אליהו ועמד לפניהם, אמר להן, רבותיי, אני איני אלא מזרעה של רחל, לא כך כתוב ביחוסו של בנימין, ועדשה ואליה וזכרי בני ירחם (דהי"א =דברי הימים א'= ח' כ"ז), אמרו לו, לא כהן אתה, לא כך אמרתה לאשה אלמנה, אך עשי לי משם עוגה וגו' (מ"א =מלכים א'= י"ז י"ג), אמר להן, אתו תינוק משיח בן יוסף היה, ורמז רמזתי לעולם שאני יורד תחלה לבבל ואחר כך יבא משיח.
edu:
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כ עמוד א
אמר ליה רב פפא לאביי: מאי שנא ראשונים דאתרחיש להו ניסא, ומאי שנא אנן דלא מתרחיש לן ניסא? אי משום תנויי - בשני דרב יהודה כולי תנויי בנזיקין הוה, ואנן קא מתנינן שיתא סדרי! וכי הוה מטי רב יהודה בעוקצין האשה שכובשת ירק בקדרה ואמרי לה זיתים שכבשן בטרפיהן טהורים אמר: הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא, ואנן קא מתנינן בעוקצין תליסר מתיבתא! ואילו רב יהודה, כי הוה שליף חד מסאניה - אתי מטרא, ואנן קא מצערינן נפשין ומצוח קא צוחינן - ולית דמשגח בן! - אמר ליה: קמאי הוו קא מסרי נפשייהו אקדושת השם, אנן לא מסרינן נפשין אקדושת השם. כי הא דרב אדא בר אהבה חזייה לההיא כותית דהות לבישא כרבלתא בשוקא, סבר דבת ישראל היא, קם קרעיה מינה; אגלאי מילתא דכותית היא, שיימוה בארבע מאה זוזי. אמר לה: מה שמך? אמרה ליה: מתון. אמר לה: מתון מתון ארבע מאה זוזי שויא.
Translation by http://halakhah.com/berakoth/berakoth_20.html
Said R. Papa to Abaye: How is it that for the former generations miracles were performed and for us miracles are not performed? It cannot be because of their [superiority in] study, because in the years of Rab Judah the whole of their studies was confined to Nezikin, and we study all six Orders, and when Rab Judah came in [the tractate] 'Ukzin [to the law], 'If a woman presses vegetables in a pot'3 (or, according to others, 'olives pressed with their leaves are clean'),4 he used to say, I see all the difficulties of Rab and Samuel here.5 and we have thirteen versions of Ukzin.6 And yet when Rab Judah drew off one shoe,7 rain used to come, whereas we torment ourselves and cry loudly, and no notice is taken of us!8 He replied: The former generations used to be ready to sacrifice their lives for the sanctity of [God's] name; we do not sacrifice our lives for the sanctity of [God's] name. There was the case of R. Adda b. Ahaba who saw a heathen woman wearing a red head-dress9 in the street, and thinking that she was an Israelite woman, he rose and tore it from her. It turned out that she was a heathen woman, and they fined him four hundred zuz. He said to her: What is your name. She replied: Mathun. Mathun, he said to her: that makes four hundred zuz.10
footnotes
3 'Ukzin, II, 1.
4 Ibid.
5 I.e., this Mishnah itself presents as many difficulties to me as all the rest of the Gemara.
6 I.e., the Mishnah and the various Baraithas and Toseftas. Aliter: We have thirteen colleges which are well versed in it.
7 In preparation for fasting.
8 For fuller notes on the passage, v. Sanh. (Sonc. ed.) p. 728.
9 Aliter: 'mantle'.
10 The Aramaic for two hundred is mathan. Mathun also means 'deliberate'; had he been less rash he would have saved himself 400 zuz; there is here a double play on words.
Kahane-Was-Right BT:
Ibn Ezra says point blank it's simply not the case that Pinchas is Eliyahu. Just goes to show that there are (and are allowed to be) different opinions about such matters.
muman613:
--- Quote from: Kahane-Was-Right BT on April 17, 2011, 01:26:40 AM ---Ibn Ezra says point blank it's simply not the case that Pinchas is Eliyahu. Just goes to show that there are (and are allowed to be) different opinions about such matters.
--- End quote ---
But most Rabbis I talk to acknowledge that there is the belief that Pinchas is Eliyahu... I asked two Rabbis about it today and they both knew about it, and even before I asked about it one said "Pinchas is Eliyahu"...
Do you know why Ibn Ezra has a divergent opinion?
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version