Chashukei Chemed to Bechorot 30b
Is a convert obligated to repent over what he sinned about while he was a gentile?
A question was raised about an incident of a female convert that came to ask, does she need to repent over the sexual sins during her time as a gentile?
Answer: Behold it was stated in Zevachim 116b: They said she (Rachav the harlot) was ten years old when Israel left Egypt, and she was involved in harlotry for the entire 40 years that Israel was in the desert. After she was 50 she converted. She said let it be forgiven to me in merit of the rope, the window and the flax. Rashi commented in the name of the Mechilta: It was taught in a Braita, this is what she said, Master of the Universe, in 3 things I sinned, and by 3 things forgive. By the rope, by the flax, and by the window that the adulterers would come up to her by ropes via the window and they would descend and I also hid them in the flax of the tree and with these 3 same things I merited to save the messengers, see there. Behold before us that she has to repent over the transgressions that she did as a gentile.
However, seemingly this needs investigation for on the simple level, Rachav was single and we don't find that Noachides are commanded on singles (an unmarried woman), and if so why did she have to repent? And in particular one should ask based on what Maharasha wrote in the name of the Yalkut:
By 3 did I sin, by Nida, Chala, and the lighting of Candle(s), and by 3 forgive me, by the rope, by the window and by the wall, etc., see there. Behold by these commandments she was certainly not obligated in, when she was a Gentile.
And see the Eitz Yosef that he brought the words of Hagevul Binyamin that explained this matter based on what was clarified in Yevamot 48b, It was taught in a Braita, Rabbi Chananya the son of Rabban Gamliel says, "For what reason are converts at this time afflicted and sufferings come upon them… Others say because they delayed bringing themselves under the "wings of the Divine presence" (ie. they delayed their conversion), see there. And therefore when Rachav delayed many years before she converted, the matter was considered to her as a sin that she did not observe the commandments of Nida, Chala, and the lighting of the candle, for if she was under the wings of the Divine presence, she would immediately be fulfilling these commandments, therefore she requested forgiveness over this, see there. And the later scholars already wrote that the intent of the Gemara is not that converts are punished over the fact that they did not convert immediately upon becoming adults, for behold they are not commanded on this. Rather the intent is that they delayed after they already considered converting; and therefore Rachav needed an atonement because she had heard about the splitting of the Red (or Reed) Sea and nevertheless delayed her conversion 40 years.
And now regarding our matter, it is possible that a female convert does not have to repent over what she sinned in her status as a gentile, if she sinned with sins that a Noachide is not commanded about, and Rachav was different that she atoned over her not converting after the splitting of the Red (or Reed) Sea, but not over the sins themselves.הגר שקיבל עליו דברי תורה
האם גר חייב לחזור בתשובה על מה שחטא בגיותו
שאלה מעשה בגיורת שבאה לשאול האם היא צריכה לחזור בתשובה על מה שחטאה בעריות בגיותה?
תשובה והנה נאמר בזבחים (דף קטז ע"ב): אמרו בת י' שנים היתה [רחב הזונה] כשיצאו ישראל ממצרים, וזנתה כל מ' שנה שהיו ישראל במדבר, אחר נ' שנה נתגיירה אמרה יהא מחול לי בשכר חבל חלון ופשתים. ופרש"י בשם המכילתא: תניא, הכי אמרה, רבש"ע בג' דברים חטאתי, בג' ימחל, בחבל ופשתים וחלון שהיו מנאפים עולין אליה בחבלים דרך החלון ויורדים וגם טמנתם בפשתי העץ, ובאותן שלשה דברים עצמן זכתה להציל השלוחים, יעו"ש. הרי לפנינו שצריך לחזור בתשובה גם על עבירות שנעשו בגיות.
אלא דלכאורה צ"ע הרי בפשטות רחב היתה פנויה, ולא מצינו שבני נח מצווים על הפנויה, ואם כן מדוע היתה חייבת לחזור בתשובה. וביותר יש להקשות על מה שכתב המהרש"א בשם הילקוט וז"ל: בג' חטאתי, בנדה ובחלה ובהדלקה, בג' מחול לי בחבל בחלון ובחומה וכו', יעו"ש. והרי במצוות אלו ודאי שלא היתה חייבת בהן בגיותה.
ויעוין בעץ יוסף שהביא את דברי הגבול בנימין שביאר ענין זה, על פי המבואר ביבמות (דף מח ע"ב) תניא רבי חנניא בנו של רבן גמליאל אומר מפני מה גרים בזמן הזה מעונין ויסורין באין עליהן... אחרים אומרים מפני ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה, יעו"ש, ולכן כשראתה רחב ששהתה הרבה שנים קודם שנתגיירה, והדבר נחשב לה לחטא מה שלא שמרה מצוות נדה חלה והדלקת הנר, מפני שאילו היתה תחת כנפי השכינה מיד היתה מקיימת מצוות אלו, לכן ביקשה מחילה על כך, יעו"ש. וכבר כתבו האחרונים שאין הכוונה של הגמרא שגרים נענשים על זה שלא התגיירו מיד כשגדלו, שהרי אין מצווים על כך, אלא הכוונה היא ששהו גם אחרי שחשבו להתגייר, ולכן רחב היתה צריכה כפרה מפני ששמעה על קריעת ים סוף ובכל זאת שהתה מלהתגייר ארבעים שנה.
ומעתה בעניננו, יתכן שהגיורת אינה צריכה לשוב בתשובה על מה שחטאה בגיותה, אם חטאה בחטאים שבני נח אינם מצווים עליה, ושאני רחב שכיפרה על כך ששהתה מלהתגייר אחרי קריעת ים סוף, אבל לא על עצם החטאים