<<Zowel leraren, onderwijskundigen als beleidsmakers benaderen diversiteit nog te vaak als
een apart eilandje in de lessen, het schoolleven, de schoolomgeving en de omringende
samenleving. Het is in deze optiek niet meer dan een toe te voegen inhoud aan het
schoolprogramma, een afzonderlijk aan te leren stel houdingen, een projectweek of een
extra bundel lesmaterialen. Op die manier hoeft er niets veranderd te worden aan de
basishouding van leraren en schooldirecties. De mainstream van de school blijft buiten
schot en is als vanzelfsprekend neutraal, monocultureel, eentalig, homogeen,
heteroseksueel, niet-gehandicapt en dergelijke.
>>
from their report on Belgian schools.
I'll translate it later.
look what is the lists of autohrs they consult :
VONK = is a marxistic magazine...
Vygotsky-USSR pedagogue-communist
Shadid, Wasif
Abdallah-Pretceille, Martine
Steunpunt Diversiteit & Leren
36
Wetenschappelijke bronnen
Abdallah-Pretceille, Martine (2006) Interculturalism as a paradigm for thinking about
diversity. Intercultural Education, 17(5): 475-483.
Allport, Gordon W. (1954) The nature of prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley.
Anderson, John R., James C. Greeno, Lynne M. Reder & Herbert A. Simon (2000)
Perspectives on learning, thinking, and activity. Educational Researcher, 29(4): 11-13.
Anderson, John R., Lynne M. Reder & Herbert A. Simons (1996) Situated learning and
education. Educational Researcher, 25(4): 5-11.
Banks, James A. (1997) Educating citizens in a multicultural society. New York & London:
Teachers College Press.
Steunpunt Diversiteit & Leren
37
Banks, James A. et al. (2001) Diversity within unity: Essential principles for teaching and
learning in a multicultural society. Seattle, WA: University of Washington, Center for
Multicultural Education.
Barr, Rebecca & Robert Dreeben (1983) How schools work. Chicage: University of Chicage
Press.
Belet, Heidi & Ilse Laurijssen (2003) De rol van het onderwijs in het bepalen van status en
levenskansen. In: Mark Elchardus & Ignace Glorieux (red.), De symbolische samenleving.
Een exploratie van de nieuwe sociale en culturele ruimtes. Tielt: Lannoo, pp. 191-214.
Bencze, John L. (2000) Democratic constructivist science education: Enabling egalitarian
literacy and self-actualization. Journal of Curriculum Studies, 32(6): 847-865.
Benjamin, Shereen (2002) ‘Valuing diversity’: A cliché for the 21st century? International
Journal of Inclusive Education, 6(4): 309-323.
Berdin, Joop W.A. & Siebren Miedema (2005) Individualiteit, socialiteit, democratie en het
curriculum. De opvoedingsfilosofische denkbeelden van John Dewey. In: Louis Logister
(red.), John Dewey. Een inleiding tot zijn filosofie. Budel: Damon, pp. 99-118.
Blommaert, Jan (1995) Interculturele communicatie in de sector. Vonk, 24(4): 32-38.
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1970) La reproduction. Éléments pour une théorie
du système d’enseignement. Paris: Éditions de Minuit.
Cohen, Elizabeth G. (1994) Designing groupwork: Strategies for the heterogeneous
classroom. Second edition. New York: Teachers College Press.
Cohen, Elizabeth G. (1997) Understanding status problems: Sources and consequences. In:
Elizabeth G. Cohen & Rachel A. Lotan (eds.), Working for equity in heterogeneous
classrooms: Sociological theory into practice. New York: Teachers College Press, pp. 61-91.
Giddens, Anthony (1991) Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age.
Cambridge: Polity Press.
Hajer, Maaike, Yvonne Leeman & Carol van Nijnatten (2002) Interactie in de multiculturele
klas. Inleiding op het themadeel. Pedagogiek, 22(2): 125-130.
Hanson, Mylène (2002) Klassengesprekken. Een interactieve benadering van onderwijs in
multiculturele klassen. Utrecht: de Graaff.
Leeman, Yvonne (1994) Samen jong. Nederlandse jongeren en lessen over inter-etnisch
samenleven en discriminatie. Utrecht: Van Arkel.
Leeman, Yvonne (2003) De pedagogische opdracht in een multi-etnische context:
docentendilemma’s. Pedagogische Studiën, 80(6): 468-484.
Steunpunt Diversiteit & Leren
38
Leeman, Yvonne & Monique Volman (2001) Inclusive education: Recipe book or quest. On
diversity in the classroom and educational research. International Journal of Inclusive
Education, 5(4): 367-379.
Leeman, Yvonne, Helma Lutz & Wim Wardekker (1996) Intercultureel onderwijs en culturele
identiteit. Comenius, 16(3): 243-256.
Oakes, Jeannie (1985) Keeping track: How schools structure inequality. New Haven, CT &
London: Yale University Press.
Oakes, Jeannie (1989) Tracking in secondary schools: A contextual perspective. In: Robert E.
Slavin (ed.), School and classroom organization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates, pp. 173-195.
OECD (2005b) School factors related to quality and equity: Results from PISA 2000. Paris:
Organisation for Economic Co-operation and Development.
Pinxten, Rik (1994) Culturen sterven langzaam. Over interculturele communicatie.
Antwerpen & Baarn: Hadewijch.
Pinxten, Rik (1997) IN and ICE as a means to promote a ‘new personhood’ in Europe.
European Journal of Intercultural Studies, 8(2): 151-159.
Pinxten, Rik & Koen De Munter (2006) De culturele eeuw. Basisboek culturele antropologie.
Antwerpen & Amsterdam: Houtekiet.
Shadid, W.A. (1998) Grondslagen van interculturele communicatie. Studieveld en
werkterrein. Houten & Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Shadid, Wasif (2002) Culturele diversiteit en interculturele communicatie. In: Harald van
Veghel (red.), Waarden onder de meetlat: Het Europese waardeonderzoek in discussie.
Budel: Damon/CWL, pp. 95-106 (online-versie retrieved from
http://www.interculturelecommunicatie.com/download/diversiteit.html on 16-09-2006).
Vygotsky, Lev S. (1978) Mind in society: The development of higher psychological processes.
Cambridge, MA & London: Harvard University Press (edited by Michael Cole, Vera John-
Steiner, Sylvia Scribner & Ellen Souberman).
Wardekker, Willem L. (2001) Schools and moral education: Conformism or autonomy?
Journal of Philosophy of Education, 33(1): 101-114.
Wesselingh, Anton, A.B. Dijkstra & Jules Peschar (2002) Onderwijs in de civil society. Of:
kan het onderwijs bijdragen aan de sociale cohesie? In: Onderwijsraad, Rondom onderwijs.
Studie. Den Haag: Onderwijsraad, pp. 135-169.
Whaley, Patricia (2000) Women and higher education: The good news and the bad news.
Adults Learning, 11(7): 13-16.
Steunpunt Diversiteit & Leren
Wardekker, Willem L. (2001) Schools and moral education: Conformism or autonomy?
Journal of Philosophy of Education, 33(1): 101-114.
Wesselingh, Anton, A.B. Dijkstra & Jules Peschar (2002) Onderwijs in de civil society. Of:
kan het onderwijs bijdragen aan de sociale cohesie? In: Onderwijsraad, Rondom onderwijs.
Studie. Den Haag: Onderwijsraad, pp. 135-169.
Whaley, Patricia (2000) Women and higher education: The good news and the bad news.
Adults Learning, 11(7): 13-16.
Willekens, Harry (2003) Kansengelijkheid: een onzinnig maatschappelijk ideaal. In: Magda
Michielsens et al. (2003) Jaarboek I Steunpunt Gelijkekansenbeleid. Antwerpen &
Apeldoorn: Garant, pp. 63-72.
Wood, David, Jerome S. Bruner & Gail Ross (1976) The role of tutoring in problem solving.
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17: 89-100.